VATTENGYMPA

Plask & lek och sång, skratt & glädje hör ihop. I bassängen blir vi alla barn på nytt. På grunt eller djupt vatten. Alla kan träna optimalt i vatten utifrån sina förutsättningar.

Du tränar lika effektivt som på land men slipper träningsvärk. Men starkt beroendeframkallande. Med vattnet som redskap arbetar du på ett skonsamt men ändå utmanande sätt. Vattnet avlastar, stöder och ger motstånd. Onda och stela leder mjukas upp dels av det varma vattnet men också av vattnets flytkraft. Kondition och styrka tränas med hjälp av vattnets turbublens och olika redskap. Bålbalans och stabilitet tränas utmärkt i vattnet då flytkraften hela tiden vill flytta på dig i vattnet. Rörelsehastighet och omfång avgör hur lätt eller tufft just du vill jobba i vattnet. Från sköna avspännigspass till oerhört intensiva kickboxpass.

Alla är välkomna eftersom var och en gör efter sin förmånga. Ledarens sjukgymnastkompetens ger möjlighet till individuella rörelsealternativ.

ATT TÄNKA PÅ INNAN BADET

1. Tvätta kropp och hår noga med tvål och schampo, UTAN badkläder på
2. Skölj noga
3. Bada och njut
4. Efter badet, duscha dig noga. (du är redan ren så tvål  behövs inte)
5. Vid behov, smörj in dig med återfuktande produkt 

Torr hud och klorlukt = dålig tvätt INNAN badet.
(ur Badmästaren nr 8 2009)

HÖSTTERMINEN 2017

Strokeföreningens vattengympa på Rehab Korpen.

Tisdagar kl. 17:30
Onsdagar kl. 18:00 och 19:00  

I mån av plats kan även icke strokedrabbade vara med
Intresserad? Välkommen att kontakta föreningens sekreterare Annette Möllerström.
tel: 0498-21 81 55 eller 073-9740320
 mail: annettemollerstrom@hotmail.com

 

I MotionsKorpen på Skarphälls regi.

Fredagar kl. 12:00 fast grupp och kl. 13:00 drop -in

Anmälan och information Korpens kansli tele 0498-20 70 65.
Se även www.korpengotland.se för olika prisalternativ.

 

I Bröstcancerföreningens regi på Rehab Korpen.

Lördagar kl. 08:00 med start 26/8. 

Kontakta Yvonne Larsson tele 073-3107738

 

FUNKTIONELL TRÄNING

är något alla experter är överens om som ett både tids- och prestationseffektivt träningssätt. Med enbart kroppen eller fria vikter som belastning, jobbar hela kroppen som en enhet. Sen är det så himla kul också!

Så tveka inte att anmäla Dig Du också!

-Elisabeth Johansson