KETTLEBELLS

HUR KUL SOM HELST!

Kettlebells är en mycket effektiv träningsform som ger de flesta fysiska kvalitéerna under ett pass samt lång efterförbränning.

Bra komplementträning till många idrotter. Mycket skratt och svett på våra pass. Musik av hårdrockskaraktär ger Dig extra inspiration. Yogainspirerad nedvarning. Kom och testa Du med!

Ta med vattenflaska, handduk och handledsband. Du blir garanterat svettig! En tuff, effektiv och beroendeframkallande träningsform.

HÖSTTERMINEN 2017

I MotionsKorpens regi på Skarphäll, Hyvelg.13 i Visby.

Måndagar kl. 17:30 för dig som är nybörjare men även vana är välkomna.
Torsdagar kl. 16:30 för dig som kan grunderna.
Korpens kansli telefon 20 70 65.
Se deras hemsida www.korpengotland.se för olika prisalternativ.

OBS! Se till att träna KB med välutbildad instruktör. En fantastisk träningsform men god teknik krävs för en säker träning. Elisabeth  är certifierad av IKSFA. 

Företag, förening eller kompisgäng; boka Ert eget pass för en häftig upplevelse!

TUFF NATURLIG TRÄNING

Kettlebellsträning är funktionell, dynamisk och mycket effektiv. Träningsformen påverkar hela kroppen och passar de flesta eftersom vikterna finns från 4 kg upp till 56kg. Du stärker förutom muskler, leder, senor och ligament. Den ger även en rejäl dos kondition, balans, koordination, smidighet och kroppskännedom. Övningar av såväl explosiv- som uthållig karaktär ingår. Allt under en totalt fokuserad närvaro.

Om du vill springa 5 km, åka slalom och få ett stryketräningspass för hela kroppen, samtidigt(!), då ska du absolut träna kettlebells.
Kvinnor rekommenderas att börja med 6-8 kg och män med 12-16 kg.

OM TEKNIKEN

Tekniktips från Spartan i djungeln av filmer. Finns på Youtube…

Vilken stil är den rätt? Hard style eller soft style? Det finns inget rätt eller fel, allt handlar om syftet med din träning. Soft style passar bättre för uthållighetsträning medan hard style är bra för explosivitetsträning. Spartan lär ut båda stilarna på sina utbildningar liksom GS (Girevoy Sport) svingen.

Det viktiga är att skydda axlar, handleder och korsrygg genom rätt teknik. Behärskar du tekniken spelar det ingen roll om du gör hard style eller soft style svingar, det styrs av ditt träningsmotiv.

Alltför ofta ser man dock dåliga svingar på exempelvis youtube, där kettlebellen kommer alltför långt ut från kroppen och skapar skador i axlar och rygg. Det är inte roligt att bli skadad, då kan man inte träna!

En annan sak många glömmer är att svingen är en benövning och att i sporten är svingen endast en del av en övning som alltid syftar till att få upp kulan på rak arm. KRAFTEN SKA KOMMA FRÅN BENEN!!!

VARIFRÅN KOMMER EGENTLIGEN KETTLEBELLS?

Sanningen att säga är det ingen som vet. Några påstår att de kan spåras till de skotska högländerna (curlingklot), andra säger att de är gamla marknadsvikter, en tredje att det är kanonkulor som gjordes om till träningsredskap genom att man fäste handtag på dem medan en fjärde påstår att ursprunget kan spåras till de runda stenar som atleterna i gamla Grekland tränade med. 

Att kettlebells varit marknadsvikter det vet vi. Det finns många gamla vikter med handtag bevarade och historierna om att marknadsknallarna ska ha svingat dem och jonglerat med dem för att locka kunder verkar sannolikt. Men lika sannolikt är det att skottarna tränade med sina curlingklot på sommaren, eller att soldater tränade med kanonkulor för att bli starkare och visst hivade grekerna runt på stora stenar.

Ordet kettlebell betyder rund vikt på engelska och dagens sport är förmodligen ett arv från starka marknadsknallar som ville sälja sitt ris och sin potatis.

Oavsett kulornas ursprung så är de fantastiska träningsredskap som ger både styrka, uthållighet och smidighet till dem som använder dem flitigt. Så tack så mycket knallarna, skottarna, grekerna och soldaterna!

(Från Spartans nyhetsbrev 120703 www.kettlebell.nu)

HISTORIK

Kettlebells betyder runt klot på engelska och är ett träningsredskap som enligt historien har funnits i Ryssland sen första hälften av 1700-talet.

Det ser ut som en kanonkula med handtag. Men som det heter; redan de gamla grekerna använde tunga klot för att träna styrka och rörlighet. Redskapet heter Girya på ryska. Girya var ursprungligen en motvikt då man vägde upp mjöl på marknader. Storleken på en Kettlebell baseras på det på det ryska viktmåttet pood, där 1 pood är 16 kg.

Kraftkarlar och cirkusartister använde det inledningsvis. Efter andra världskriget anammades redskapet, p g a dess effektivitet,  av sovjetiska idrottare och försvarsmakten.
Sen 1948 genomförs mästerskap i den ryska nationalsporten Girevoysport.

I början 1990 lanserade Pavel Tsatsouline girevoy i USA.
I slutet av 1990-talet kom Kettlebells till Sverige med kampsportare.

För Dig som vill veta mera om kettlebells, se Länkar Kettlebells.

FUNKTIONELL TRÄNING

är något alla experter är överens om som ett både tids- och prestationseffektivt träningssätt. Med enbart kroppen eller fria vikter som belastning, jobbar hela kroppen som en enhet. Sen är det så himla kul också!

Så tveka inte att anmäla Dig Du också!

-Elisabeth Johansson